“I’M A SOUL WOMAN!”
LES DONES DINS LA MÚSICA AFROAMERICANA
Conferència a càrrec de Lalo López
… Sometimes I feel like a motherless child
…. A long ways from home
La conmoció de les primeres paraules de l’espiritual negre amaga un
trauma multigeneracional més profund experimentat per les dones i els
nens i nenes africanes esclavitzades i transportades com a mercaderies
a un Nou Món ón les esperava una vida cruel i alienadora.
Els segles d’esclavitud els van arrencar el nom, la identitat, la cultura, i
només a través de la música i la comunitat van poder reconstruir-se i
resistir a la violència del sistema, creant uns nous càntics, uns nous
himnes que van anar conformant les bases d’una nova identitat cultural.
Cuidadores, treballadores, lluitadores, les dones van ser el pal de paller
d’una comunitat ón, tot i ser molts cops relegades a un segón plà, van
ser fonamentals en les lluites per asssolir nous drets i per avançar en el
camí d’una societat més justa i equitativa ón els homes i dones negres
de Nord Amèrica no fossin discriminats pel color de la seva pell ni pel
seu gènere.
I ja fos a l’esglesia, als camps de cotó, a les llars, però també als bars i
les sales de concerts, les dones van aixecar la seva veu. Veus
individuals que es van convertir en les veus de totes les dones
afroamericanes. Les veus dels espirituals, del Blues, del Gospel, del
Jazz, del Rhythm’n’Blues, del Soul, del Funk, de la música Disco i del
Hip Hop.
Aquesta és la seva història.
Conductor:
Lalo López (Barcelona, 1976), llicenciat en Història Contemporània per
la Universitat Autònoma de Barcelona, és un personatge clau de
l’escena de músiques afroamericanes estatal i és el guitarrista i
compositor de la banda de Disco-funk catalana Fundación Tony
Manero durant els seus 25 anys de trajectòria. Guitarrista, compositor,
productor, també ha format part de bandes com Chocadelia
Internacional, Cardova, Achilifunk, Los Fulanos & Joe Bataan, The
Excitements, Joel Sarakula, i va col·laborar amb Albert Plà i Pascal
Comelade en el seu espectacle Somia-truites.
Paral·lelament ha treballat com a divulgador dels diferents estils de
músiques afroamericanes en diferents xerrades i tallers a Centres
Cívics, Biblioteques i escoles de música del territori, i ha participat en el
programa Flipart de la Diputació de Barcelona per difondre la feina de
músic als alumnes d’ESO de la provincia de Barcelona. També ha
realitzat el taller “Improvisa!” dirigit per Pau Guillamet als diferents
Caixaforums de Catalunya durant el 2021-22.
Actualment realitza el cicle de xerrades “Introducció a la història de
les músiques d’arrels afroamericanes”, que va iniciar al Centre
Penitenciari de Quatre Camins dins el programa “Actúa” de la SGAE el
2022 i ha portat al Centre Cívic Can Castellò de Barcelona.
Lalo López exerceix de director i conductor del programa radiofònic
“Tobacco Road” a Ràdio Gràcia i Sant Iscle Ràdio.
Objectiu:
Donar a conèixer la vida i obra de les dones afroamericanes que van
engrandir la història de la música popular afroamericana del segle XX,
així com posar de relleu el seu caràcter revolucionari i transformador.
Estructura del cicle:
El cicle està conformat per dues sessions d’una hora i mitja, en les quals
s’analitzarà el paper de la dona dins la comunitat afroamericana al llarg
del temps, desde l’arribada a Nord Amèrica del fluxe d’esclaus i
esclaves provinents d’Àfrica fins els temps moderns, en els que les
artistes afroamericanes s’han convertit en ícones pop.
Funcionament de les xerrades:
A través d’apunts històrics, biogràfics i anècdotes, Lalo López analitza el
paper de la dona dins els diferents gèneres de la música d’arrels
afroamericanes amb un llenguatge amè i proper. Amb l’ajuda constant
de vídeos amb documents visuals dels i de les diferents artistes que
van protagonitzar cada etapa musical, l’audiència coneixerà les grans
artistes afroamericanes i els seus temps, i les dificultats que van haver
de fer front per desenvolupar les seves carreres.
Destinataris:
El cicle va adreçat al públic general i té un caràcter obert i divulgatiu. En
cap cas és historicista ni de naturalesa teòrica, i tot i aprofundir en
aspectes socials i històrics per contextualitzar cada gènere, no requereix
un coneixement previ de la història dels Estats Units ni de la comunitat
afroamericana. Tampoc es requereixen coneixements musicals, i el
conductor realitzarà en tot moment explicacions a l’abast de tots els
públics.
Depenent de l’edat de l’audiència el conductor podrà realitzar canvis a
les xerrades per adaptar-les.
Necessitats tècniques:
– Projector de vídeo amb sortida d’ àudio.
Continguts:
.Sessió 1:
Cants de resistència: les dones afroamericanes durant l’esclavisme
i “Jim Crow” (s.XVI- 1950)
. Els espirituals i el gospel (Mahalia Jackson, Sister Rosetta Tharpe,
Clara Ward)
. El Blues (Mamie Smith, Bessie Smith, Ma’ Rainey)
. El Jazz (Ella Fitgerald, Lil’ Armstrong, Billie Holiday, Sarah Vaughan,
Dinah Washington. Alice Coltrane)
. La música clàssica (Sissieretta Jones, Florence Cole Talbert, Marian
Anderson)
.Sessió 2:
Cants de joia: les dones afroamericanes dins la música pop
(1955-2023)
. El Rhythm’n’Blues (Big Mama Thornton, Barbara Lynn, Etta James,
LaVern Baker. Tina Turner)
. El Soul (Nina Simone, Aretha Franklin, Mavis Staples, Diana Ross)
. El Funk (Betty Davis, Lynn Collins, Chaka Khan, Bobbi Humprhey,
Minnie Ripperton)
. La música Disco (Donna Summer, Patty Labelle, Gloria Gaynor, Sister
Sledge)
. Hip Hop i R’n’B (MC Lyte, Queen Latifah, Salt’n’Pepa, Erykah Badhu)