LA HISTÒRIA DEL FUNK: EL SÒ DEL BLACK POWER
El funk forma part de la música pop contemporània: desde Dua Lipa a
Bruno Mars, passant per Anderson Paak o Beyoncé, totes elles
utilitzen els ritmes sincopats que van nèixer als anys 70 en el sí de la
comunitat afroamericana, en una època especialment convulsa pels
Estats Units, ón la guerra del Vietnam, els moviments juvenils i les
lluites pels drets civils van posar en escac al sistema.
Però què és el funk? Quines són les seves característiques i quins van
ser els seus orígens i els seus pares i mares? Lalo López us proposa un
viatge al passat d’un dels gèneres músicals més apassionants de la
música popular guitarra en mà, i analitzant d’una manera amena i plena
d’humor l’obra de mestres com James Brown, George Clinton, Sly
Stone o Betty Davis.
Conductor:
Lalo López (Barcelona, 1976), llicenciat en Història Contemporània per
la Universitat Autònoma de Barcelona, és un personatge clau de
l’escena de músiques afroamericanes estatal i ha estat el guitarrista i
compositor de la banda de Disco-funk catalana Fundación Tony
Manero durant els seus 25 anys de trajectòria. Guitarrista, compositor,
productor, també ha format part de bandes com Chocadelia
Internacional, Cardova, Achilifunk, Los Fulanos & Joe Bataan, The
Excitements, Joel Sarakula, i va col·laborar amb Albert Plà i Pascal
Comelade en el seu espectacle Somia-truites.
Paral·lelament ha treballat com a divulgador dels diferents estils de
músiques afroamericanes en diferents xerrades i tallers a Centres
Cívics, Biblioteques i escoles de música del territori, i ha participat en el
programa Flipart de la Diputació de Barcelona per difondre la feina de
músic als alumnes d’ESO de la provincia de Barcelona. També ha
realitzat el taller “Improvisa!” dirigit per Pau Guillamet als diferents
Caixaforums de Catalunya durant el 2021-22.
Actualment realitza el cicle de xerrades “Introducció a la història de
les músiques d’arrels afroamericanes”, que va iniciar al Centre
Penitenciari de Quatre Camins dins el programa “Actúa” de la SGAE el
2022 i ha portat al Centre Cívic Can Castellò de Barcelona.
Lalo López exerceix de director i conductor del programa radiofònic
“Tobacco Road” a Ràdio Gràcia i Ona Ràdio.
Objectiu:
Donar a conèixer un dels gèneres més populars de la música
afroamericana del segle XX i l’obra dels seus màxims exponents, així
com contextualitzar-ne el seu neixement i posterior evolució dins la
història de la comunitat afroamericana dels EEUU.
Estructura del cicle:
El cicle està conformat per tres sessions d’una hora i mitja, en les quals
s’analitzaràn les diferents vessants del Funk, els seus precedents en el
jazz i la polirritmia africana, les innovacions introduïdes per James
Brown i la posterior evolució del gènere en confluir amb la cultura juvenil
Hippie dels EEUU i convertir-se en la forma musical predominant dins la
comunitat afroamericana durant els anys 70, fins conquerir el
mainstream als 80 amb figures com Michael Jackson o Prince.
Cada xerrada pot funcionar autonomament com una xerrada aïllada, o
poden fer-se conjuntament en cinc sessions separades.
Funcionament de les xerrades:
A través d’apunts històrics, biogràfics i anècdotes, Lalo López analitza
l’evolució de Funk amb un llenguatge amè i proper, i, amb l’ajuda
constant de vídeos amb documents visuals dels i de les diferents
artistes que van protagonitzar cada etapa musical, l’audiència coneixerà
les característiques sonores, instrumentals i també la filosofia que el van
conformar.
El conductor utilitzarà la guitarra en moments concrets per il·lustrar de
manera pràctica les evolucions melòdiques i rítmiques de cada
subgènere del Funk, i també analitzarà els textos de les cançons per
aprofundir en el context extra-musical d’aquests.
Destinataris:
El cicle va adreçat al públic general i té un caràcter obert i divulgatiu. En
cap cas és historicista ni de naturalesa teòrica, i tot i aprofundir en
aspectes socials i històrics per contextualitzar cada gènere, no requereix
un coneixement previ de la història dels Estats Units ni de la comunitat
afroamericana. Tampoc es requereixen coneixements musicals, i el
conductor realitzarà en tot moment explicacions a l’abast de tots els
públics.
Depenent de l’edat de l’audiència el conductor podrà realitzar
adaptacions de les xerrades per adaptar-les.
Necessitats tècniques:
– Projector de vídeo amb sortida d’ àudio.
Continguts:
Sessió 1:
El naixement del funk: James Brown (1964-1970)
Les llavors de la revolució rítmica que portà el funk es troben en el jazz
de finals dels 50, en el llenguatge rítmic de la tradició de New Orleans i
l’herència afro-caribenya, però va ser James Brown, qui des del
Rhythm’n’Blues va sintetitzar aquestes influències donant lloc a un nou
llenguatge i una nova estètica. Analitzarem el pas de l’ Upbeat al
Downbeat i coneixerem els altres pioners del nou gènere.
Sessió 2:
L’explosió del funk: P-Funk, Motown i Stax (1970-1974)
L’assumpció per part d’una nova generació d’afroamericans del funk
com a llenguatge expressiu dóna lloc a expressions tan diverses com la
psicodelia hippie d’Sly & The Family Stone, el Black Rock de Parliament
i Funkadelic, o les bandes sonores Blaxploitation. Els grans segells del
soul dels 60 s’adapten al nou ritme i Isaac Hayes, Curtis Mayfield,
Marvin Gaye o Stevie Wonder porten el funk a primera plana.
Sessió 3:
L’època daurada del Funk: les grans bandes dels 70 i els nous
ídols dels 80.
Earth, Wind & Fire i Kool & The Gang, junt amb el P-Funk, porten el funk
fins el més alt de les llistes de vendes i omplen estadis. L’arribada de la
moda Disco i el Hip Hop, i els canvis en la tecnologia musical
transformaràn el gènere i donaràn lloc a figures com Prince o Michael
Jackson, que barrejant funk amb pop i rock triomfaràn a nivell massiu.