DESCRIPCIÓ:
Lalo López, guitarrista de Fundación Tony Manero i personatge clau dins l’escena funk estatal, ens presenta, d’una manera didàctica i alhora desenfadada, una conferència audiovisual, un passeig per un estil i un moment clau de la història de la música popular del segle XX.

El funk, fill del soul i el rhythm’n’blues, va representar tota una revolució musical, portant el ritme a primer pla. Alhora, en un moment de lluita pels drets civils i contra el racisme als EUA, es va convertir en la seva banda sonora enunciant “I’m black and I’m proud!” (“Sóc negre i n’estic orgullós!”).


A partir de l’anàlisi del paper de la guitarra dins el funk, i a través de la música dels seus principals protagonistes (James Brown, George Clinton, Sly Stone, Prince, etc…) ens introduirem d’una manera amena en un estil que ha marcat l’esdevenir de la música popular fins als nostres dies.

A l’exposició de continguts s’hi sumen intervencions musicals en directe, i el visionat cronològic de vídeos del principals protagonistes de la història del funk.

CONTINGUTS:
Breu resum de la història cultural de la comunitat afroamericana de principis del segle XX fins arribar a l’eclosió del funk a mitjans de la dècada de 1960.
Recerca de precedents i anàlisi dels canvis que introdueixen artistes del món del jazz i del rhyhtm’n’blues dins la música negre que fan possible el sorgiment del funk com a estil diferenciat.
Analitzarem les innovacions i l’evolució de James Brown, el pare del funk: el pas delupbeat al downbeat, el concepte de groove i patró rítmic, i el paper clau del seu guitarrista Jimmy Nolen en la configuració de l’estil. Des d’un punt de vista sociològic ens fixarem en l’elaboració d’un nou discurs basat en l’orgull d’ésser negre i la demanda d’igualtat racial en les seves cançons.

Un cop assentades les bases del nou estil, presentarem amb l’ajuda dels vídeos personatges clau del funk i les innovacions que van aportar amb el pas dels anys, fent evolucionar el gènere tant a nivell sonor com en el seu discurs, fins arribar a l’actualitat.

Les referències constants a la història i al context en què es desenvolupa el funk permetrà a l’audiència aproximar-se als canvis sòcio-econòmics, que es produeixen a la comunitat afroamericana durant la segona meitat del segle XX, a partir de la música.

DESTINATARIS:
Audició musical pedagògica participativa dirigida a guitarristes de nivell baix i mitjà i a persones interessades en la música afroamericana o la música popular del segle XX en general (no és imprescindible ser guitarrista).
També es poden adaptar els continguts per dirigir-los a escolars en l’etapa d’ensenyament secundari sense nocions de guitarra, tot prioritzant l’audició i la comprensió del funk, la contextualització històrica i remarcant els elements del gènere que formen part de la música actual.


Es pot fer un treball paral·lel al taller que inclogui nocions pràctiques de guitarra funk segons els coneixements musicals de les persones assistents, a concretar amb els professors de les escoles que hi participin.

Taller a impartir a escoles i instituts, escoles de música, centres cívics, biblioteques, festivals i altres esdeveniments que realitzin conferències, cursos, cicles i/o tallers relacionats amb la música negre, la guitarra, la musicologia, l’aprenentatge musical en grup, etc…

FORMAT:

És important destacar que les adaptacions de la proposta es correspondran amb els continguts adequats a les diferents etapes de l’ensenyament pel que fa als recursos didàctics, el repertori, els muntatges audiovisuals i el text. De la mateixa manera, la participació a d’altres esdeveniments permet destacar determinats continguts, d’acord amb els temes tractats en aquests.

La duració s’ajustarà en funció de les necessitats de l’organització de l’activitat, sent possible realitzar des de sessions de fins a una hora per a les escoles, fins a tallers més extensos (2 hores i mitja) o de diverses sessions si cal desenvolupar un treball didàctic ambla guitarra.

Disponible en català i castellà.

REQUERIMENTS
-Aula, millor amb tarima.
-Equip de so.
-Pantalla i projector.
-Ordinador (a càrrec del conferenciant).
-Amplificador de guitarra.
-Fotocòpies del material de text (guió i audioguia)

MÚSIC:
Lalo López (Barcelona, 1976)
https://www.facebook.com/lalolopez76
– Guitarrista autodidacta. Compositor i productor musical.
– Estudis de baix, solfeig i harmonia a l’Aula de Música de Barcelona.
– Llicenciat en Història Contemporània per la Universitat Autònoma de Barcelona.
– Títol del C.A.P. (Curs d’Adaptació Pedagògica) per la Universitat Autònoma de Barcelona.
– Coordinador del segell Nación Funk (www.nacionfunk.com).

– Guitarrista, compositor i ideòleg de la Fundación Tony Manero (www.fundacióntonymanero.com), amb qui ha editat 7 treballs, inclòs “Looking For La Fiesta”, Disc d’Or el 2001.

També cervell rere Chocadelia Internacional (chocadelia.wix.com/chocadelia) i Cardova.
– Ha participat activament en projectes com Los Fulanos, Joe Bataan, The Excitements, Nación Funk All-Stars, Mantecao y su Combo de Rumba Moderna, Banda Achilifunk i Achi-lifunk Sound System.

– Ha col.laborat amb artistes com Albert Pla, Pascal Comelade, Tote King, Guateque All-Stars, Marditos Roedores, l’espectacle “Concierto Concepto” de la cia. de dansa urbanaBrodas Bros, i l’espectacle teatral “Play Mamet” de la cia. Rojo Sobre Negro.

Ha fet incomptables concerts per Catalunya i Espanya, i ha fet gires per França, Alemanya, Bèlgica, Holanda, Anglaterra, Suïssa, Finlàndia, Itàlia i els EUA.

DISCOGRAFIA:
Fundación Tony Manero
“Bikini” (17-18 de mayo 1999)
“Looking For La Fiesta” (2000)
“Sweet Movimiento” (2002)

“Click!” (2004)

“Que No Pare El Beat!! (2007)
“Pandilleros” (2009)
“Superficial” (2014).
Chocadelia Internacional
“Ranchory!!!” (2004)

“Anartismo & Chocadelia” (2007)
“El Fin Está Cerca” (2011).
Los Fulanos
“King of Latin Soul” (2009).
Cardova
“Baccarra/ Enola Gay” (single, 2012)
The Excitements
“Sometimes Too Much Ain’t Enough” (2013)
Banda Achilifunk i Original Jazz Orchestra del Taller de Músics
“Gitano Real” (2012)
Achilifunk Sound System
“Robot Caló” (2015)

AUDIOGUÍA SELECCIONADA

0. ORÍGENS: NEW ORLEANS I EL SOUL JAZZ (50’s)
PROFESSOR LONGHAIR
– Tipitina (7”, Atlantic, 1953)
THE JOHNNY OTIS SHOW
– Willie Did The Cha-cha (7”, Capitol Records, 1958)
HERBIE HANCOCK
– Cantaloupe Island (“Empyrean Island”, Blue Note, 1964)
JIMMY SMITH
-The Cat (Id., Verve, 1964)
1. INICIS: DEL RYTHM’N’BLUES AL FUNK (1965-69)
JAMES BROWN: JIMMY NOLEN
– Out Of Sight (7”, Smash Records,1964)
– Papa’s Got A Brand New Bag (7”, King Records,1965)
– Say It Loud (I’m Black And I’m Proud) (Id, King Records,1968)
– Sex Machine (7”, King Records, 1970)
THE METERS: LEO NOCENTELLI
– Cissy Strut (“The Meters”,Josie Records,1969)
THE ISLEY BROTHERS: CHARLES “SKIP” PITTS
– It’s Your Thing (“It’s Our Thing”, T-Neck, 1969)
2. LA PSICODELIA SOUL I FUNK (1968- 1976)
SLY & THE FAMILY STONE: SLY STONE, FREDDIE STONE
– I Wanna Take You Higher (“ Stand”, Epic, 1969)
– Don’t Call Me Nigger, Whitey (“Stand”, Epic,1969)
– Sing A Simple Song (“Stand”, Epic,1969)
– Thank U (Fallettinme Be Mice Elf Agin) (“Greatest Hits, Epic,1969)
FUNKADELIC/ PARLIAMENT: EDDIE HAZEL, GARY SHIDER, MICHAEL HAMPTON
– I’ve Got A Thing, You’ve Got A Thing, Everybody’s Got A Thing
(“Funkadelic”, Westbound Records, 1970)
– Mommy, What’s Funkadelic (“Funkadelic”, Westbound Records, 1970)
– (I Call My Baby) Pussycat (“Osmium”, Invictus1970)
– Maggot Brain (Id, Westbound Records,1971)
– Standing On The Verge Of Getting It On (Id, Westbound Records,1974)
3. EL FUNK A MOTOWN, STAX I EL BLAXPOITATION (1968-1976)
THE TEMPTATIONS: WAH WAH WATSON, DENNIS COFFEY
– Cloud Nine (Id, Gordy,1969)
– Ball Of Confusion (7”, Gordy,1970)
– Papa Was A Rolling Stone (“All Directions”, Gordy 1972)
ISAAC HAYES: CHARLES “SKIPP” PITTS
– Shaft (“Shaft” O.S.T., Stax Records, 1971)
– Truck Turner (“Truck Turner” O.S.T., Stax Records, 1974)
THE BAR-KAYS: MICHAEL TOLES
– Son Of Shaft (“Wattstax” O.S.T., Stax Records, 1972)
4. ELS 70: L’ÈPOCA DE LES GRANS BANDES
KOOL & THE GANG: CLYDE CHARLES SMITH
– Jungle Boogie (“Wild And Peaceful”, DeLite Records, 1973)
– Funky Stuff (“Wild And Peaceful”, DeLite, 1973)
– Celebration (“Celebrate”, Mercury, 1980)
EARTH, WIND AND FIRE: AL MCKAY, JOHNNY GRAHAM
– Shinning Star (“That’s The Way Of The World”, CBS,1975)
– Serpentine of Fire (“All’N’All”, CBS,1977)
– September (“Greatest Hits”, CBS, 1978)
THE ISLEY BROTHERS: ERNIE ISLEY
– That Lady (“3+3”, T-Nek,1973)
– Fight The Power (“Harvest For The World”, T-Nek, 1975)

5. L’EXPLOSIÓ DISCO (1977-79)
CHIC: NILE RODGERS
– Le Freak (“C’est Chic”, Atlantic,1978)
– Good Times (“Risqué”, Atlantic, 1979)
6. EL HIP HOP (1978- 2015)
THE SUGARHILL GANG
– Rapper’s Delight (“Sugarhill Gang”, Sugar Hill Records, 1980)
KURTIS BLOW: JOHN TROPEA
-The Breaks (“Kurtis Blow”, Mercury/Polygram Records,1980)
7. ELS 80: L’ELECTRO FUNK I PRINCE (1977-1990)
PARLIAMENT: MICHAEL HAMPTON, GARRY SHIDER, GLENN GOINS
– Flashlight (“Funkentelechy Vs. The Placebo Syndrome”, Casablanca, 1977)
ZAPP: BOOTSY COLLINS, ROGER TROUTMAN
– More Bounce To The Ounce (“Zapp”, Warner Bros.,1979)
MTUME: ED “TREE” MOORE, KEVIN ROBINSON, MICHAEL MURPHY
– Green Light (“Juicy Fruit”, Epic, 1983)
PRINCE
– Uptown (“Dirty Mind”, Warner Bros.,1980)
– 1999 (“1999”, Warner Bros., 1982)
– D.M.S.R. (“1999”, Warner Bros., 1982)
– Kiss (“Parade”, Paisley Park/ Warner Bros., 1986)
– Sexy MF (“Love Symbol Album, Paisley Park/ Warner Bros., 1992)
8. ELS 90: EL FUNK ROCK I L’ACID JAZZ
LIVING COLOUR: VERNON REID
– What’s Your Favorite Color? (“Vivid”, Epic,1988)
JANE’S ADDICTION: DAVE NAVARRO
– Stop! (“Ritual de lo Habitual”, Warner Bros.,1990)
RED HOT CHILI PEPPERS: JOHN FRUSCIANTE
– Blood Sugar Sex Magic (l.p., Warner Bros.,1990)
KEZIAH JONES
– Walking Naked Thru A Bluebell Field (“Blufunk Is A Fact”, Delabel, 1992)
BRAND NEW HEAVIES: SIMON BARTHOLOMEW
– Ten Ton Take (“Brother Sister”, Delicious Vinyl, 1994)
JAMIROQUAI: SIMON KATZ
– Cosmic Girl (“Travelling Without Moving”, Sony, 1996)
GROOVE COLLECTIVE: MARK ANTHONY JONES
– Up All Night (“Declassified”, Shanachie, 1999)
9. EL FUNK AL S.XXI: DEEP FUNK A UK,
EL NOU FUNK AMERICÀ, EL DANCE I L’ELECTRÒNICA
THE NEW MASTERSOUNDS: EDDIE ROBERTS
– One Note Brown (“Keb Darge Presents The New Mastersounds”, Deep Funk, 2003)
GALACTIC: JEFF RAINES
– You Don’t Know (“The Other Side Of Midnight, Live In New Orleans”, Anti, 2011)
THE ROOTS: CODY CHESTNUTT
– The Seed (“Phrenology”, MCA/ Geffen, 2002)
OUTKAST
– Happy Valentine’s Day (“Speakerboxx/ The Love below”, LaFace/Arista, 2003)
JAMIE LIDELL: BILL YOUNGMAN, MOCKY
– Newme (“Multiply”, Warp Records, 2005)
CHROMEO: DAVID MACKLOVITCH
– Tenderoni (“Fancy Footwork”, Turbo/ Last Gang, 2011)
DAFT PUNK feat NILE RODGERS
– Get Lucky (“Random Access Memories”, Daft Life/ Columbia, 2013)
MARK RONSON feat. BRUNO MARS
– UpTown Funk! (“Uptown Special”, RCA/ Columbia/ Sony, 2015)

GUIÓ

0. ORÍGENS: EL SOUL JAZZ I NEW ORLEANS (50’s)

1. INICIS: DEL RYTHM’N’BLUES AL FUNK (1965-69)
– The Godfather: JAMES BROWN/ JIMMY NOLEN
– El riff del pantà: THE METERS/ LEO NOCENTELLI
– Supervivents del soul: THE ISLEY BROTHERS/ CHARLES “SKIP” PITTS
2. LA PSICODELIA SOUL I FUNK (1968- 1976)

– Maleïts hippies: SLY & THE FAMILY STONE/ SLY STONE, FREDDIE STONE

– P-Funk: Drogues, mitología:
FUNKADELIC/ PARLIAMENT/ EDDIE HAZEL,
GARY SHIDER, MICHAEL HAMPTON
3. EL FUNK A MOTOWN, STAX I EL BLAXPOITATION (1968-1976)
– Norman Whitfield a Motown: WAH WAH WATSON, DENNIS COFFEY
– L’impacte de Shaft:
ISAAC HAYES/ CHARLES “SKIPP” PITTS
THE BAR-KAYS: MICHAEL TOLES
4. ELS 70: L’ÈPOCA DE LES GRANS BANDES
– El Funk es fa gran:
KOOL & THE GANG: CLYDE CHARLES SMITH
EARTH, WIND AND FIRE: AL MCKAY, JOHNNY GRAHAM
THE ISLEY BROTHERS: ERNIE ISLEY
5. L’EXPLOSIÓ DISCO (1977-79)
– El Funk a l’orígen del disco: CHIC/ NILE RODGERS
6. EL HIP HOP (1978- 2015)
– El sampling com a reivindicació del funk:
THE SUGARHILL GANG/ NILE RODGERS
KURTIS BLOW/ JOHN TROPEA
7. ELS 80: L’ELECTRO FUNK I PRINCE (1977-1990)
– Els negres van a l’espai:
PARLIAMENT/ MICHAEL HAMPTON, GARRY SHIDER, GLENN GOINS
ZAPP/ BOOTSY COLLINS, ROGER TROUTMAN
MTUME
CAMEO
RAY PARKER JR.
– El nou rei del funk: PRINCE
8. ELS 90: EL FUNK ROCK I L’ACID JAZZ
– Joves Canibals:
LIVING COLOUR/ VERNON REID
JANE’S ADDICTION/ DAVE NAVARRO
RED HOT CHILI PEPPERS/ JOHN FRUSCIANTE
– Joves Elegants de classe mitja:
BRAND NEW HEAVIES/ SIMON BARTHOLOMEW
JAMIROQUAI / GROOVE COLLECTIVE
9. EL FUNK AL S.XXI: DEEP FUNK A UK,
EL NOU FUNK AMERICÀ, EL DANCE I L’ELECTRÒNICA
– UK Back to the roots:
THE NEW MASTERSOUNDS/ EDDIE ROBERTS
– Funk al New Orleans post-Katrina:
GALACTIC/ JEFF RAINES / TROMBONE SHORTY
– El hip hop fet a mà:
THE ROOTS / OUTKAST
– Heterodoxies electro:
JAMIE LIDELL
CHROMEO: DAVID MACKLOVITCH
DAFT PUNK feat NILE RODGERS